کد خبر: 937164
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
شریعتمداری: راه‌اندازی کارخانه هفت‌تپه ۸۰ درصد مشکلات را حل می‌کند
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در‌حالی‌که بسیاری از بنگاه‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و همچنین سازمان تأمین اجتماعی به دلیل سوء‌مدیریت و خود‌خواهی‌های برخی از جریان‌ها استعداد هفت تپه‌ای شدن را دارند، وزیر کار در دیدار با نمایندگان کارگران «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» گفت: موضوعات اجتماعی، سیاسی نباید امنیتی شود و‎ وزارت کار، خانه تمام کارگران ایران است. انتظار می‌رود شریعتمداری با آنتی‌ویروس شفافیت علاوه بر صیانت از اشتغال و تولید زمینه تقویت این بخش‌ها را هم فراهم آورد.

به گزارش «جوان»، «شفافیت» را باید آنتی‌ویروس ناکارآمدی و ورشکستگی برای بنگاه‌ها و شرکت‌های عظیم و سرمایه موجود در کشور دانست، زیرا اگر نگاهی به آنچه پیش از واگذاری بنگاه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به این بنگاه گذشته است، بیندازیم متوجه می‌شویم که سوء‌مدیریتی در جریان بوده است که در گزارشی مبسوط در آینده به وضعیت این بنگاه قدیمی استخوان‌دار خواهیم پرداخت. از‌این‌رو کابینه اقتصادی دولت و افراد تصمیم‌گیر در این حوزه به ویژه وزرای کار و اقتصاد و صنعت و کشاورزی که حجم عظیمی از بنگاه‌ها را در مجموعه‌های تابعه خود دارند، باید بدانند که امروز بیش از هر زمان دیگری باید از آنتی‌ویروس شفافیت برای بهبود عملکرد و به اصطلاح هفت تپه‌ای شدن آن‌ها استفاده کنند.

هزینه شفاف‌سازی از هفت تپه‌ای شدن بنگاه‌ها کمتر است

البته افراد سیاسی عموماً تلاش می‌کنند به مقوله شفافیت به دیده سیاسی و جناحی بنگرند و بگویند اگر وضعیت بنگاه را شفاف کنیم با هجمه عظیمی از انتقاد‌ها روبه‌رو می‌شویم. د‌ر واکنش به این دیدگاه و تصور باید گفت: بی‌شک هزینه رؤیارویی با انتقاد‌های ناشی از شفافیت از هفت تپه‌ای شدن بنگاه‌ها کمتر است و اساساً طبق قانون بخش‌های عمومی و دولتی موظف به شفاف‌سازی و گزارش‌دهی هستند و باید بدانند که هزینه سوء‌مدیریت در بخش سیاستگذاری و بنگاه‌داری را سال‌هاست که بخش‌های انتظامی، امنیتی و قضایی با بودجه و امکانات اندک پرداخت می‌کنند و تداوم این روند صحیح نیست.

‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در دیدار با نمایندگان کارگران «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، تأکید کرد: هر فردی که در ایران اسلامی به فکر خون شهدا، پایداری جمهوری اسلامی و خادم این ملت است باید صیانت از اشتغال موجود را اولین هدف خود بداند.
محمد شریعتمداری در این دیدار در شرایطی که برخی از نمایندگان مجلس و معاونانش وی را همراهی می‌کردند، پس از شنیدن سخنان و خواسته‌های کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تأکید کرد: مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خانه و متعلق به همه کارگران ایران و تمام تلاش ما صیانت از اشتغال موجود است.

‎وی اضافه کرد: هر کسی که در مقابل صیانت اشتغال موجود می‌ایستد، از ما نیست و حفاظت و صیانت از مشاغل موجود برای افرادی که نان‌آوران خانه‌هایشان هستند، امری ضروری است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تثبیت و صیانت از اشتغال موجود حتی در شرایط تحریم است. ‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: رعایت حقوق همه کارگران و سه‌جانبه‌گرایی بر عهده ماست و حتماً به موضوعات دولتی و سیاست‌های اقتصادی توجه ویژه داریم، اما یکی از مهم‌ترین وظایف ما نظارت بر اجرای قانون کار و صیانت از حقوق کار و کارگراست، در این زمینه شورای حل اختلاف و رسیدگی برای صیانت از کارگران وجود دارد؛ چراکه کارگران پناهی جز این موارد ندارند. ‎شریعتمداری افزود: تکیه ما در انجام این امور تکیه بر شرکای اجتماعی مانند مجموعه‌ها و تشکل‌های کارگری در سراسر کشور، شورا‌های اسلامی، انجمن‌های صنفی، مجموعه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و... است. ‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد‌آور شد: ما مکلف هستیم مستقیماً از طریق شرکای اجتماعی از حقوق مردم و کار صیانت کنیم. اولاً طرح طبقه‌بندی مشاغل حق کارگراست که باید حل شود و برای اجرای آن نیز هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. باید انجمن‌های صنفی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفته تپه با ظرفیت‌های قانونی موجود تشکیل شود و طرح طبقه‌بندی بدون ضرورت وجود شورای اسلامی کار ایجاد شوند.

‎مطالبات حقوق کارگران همه دارای قانون است

شریعتمداری تصریح کرد: بنده هم حامی کارفرما برای آوردن سرمایه در گردش برای اداره کارخانه هستم، از طرف دیگر هم حامی کارگر هستم که همه حقوق معوقه‌اش پرداخت شود.
شریعتمداری گفت: نمی‌شود کارگران مجانی کار کنند. هر فردی هفت روز حقوق نگیرد، عصبانی می‌شود. حداقل باید به این کارگران گفته شود ما حقوق شما را به رسمیت می‌شناسیم و اکنون توان پرداخت نداریم و فعلاً با ما همکاری کنید، اگر شما این سخن را بگویید کارگران با شما همراهی می‌کنند و سفره‌های نداشته خود را نیز به روی شما می‌گشایند.

قلدری کردن کار صحیحی نیست

‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قلدری کردن برای کارگر و گفتن اینکه تو کار نکرده‌ای و ما حق تو را نمی‌دهیم، درست نیست و باید از نیروی کار صیانت کنیم. شریعتمداری تأکید کرد: موضوعات اجتماعی، سیاسی نباید تبدیل به موضوعات امنیتی شود. یکی از زیباترین جملاتی که از کارگران هفت تپه شنیدم این بود که کارگران به دنبال این بودند که کارگاهشان راه بیفتد و این خود ۸۰ درصد کار را پیش می‌برد.

در انتظار انقلاب کارآمدی در وزارت کار هستیم

در ادامه باید گفت: هر چند وزیر کار اخیراً سکان این مجموعه را در اختیار گرفته است و با دستور انقلابی خود برای شفاف‌سازی در هیئت مدیره‌ها صد‌ها شرکت ذیل صندوق‌های بازنشستگی و درمانی تابعه‌اش و وعده انتشار معاملات در شرکت‌ها و ممانعت از فعالیت یک فرد در چند هیئت مدیره‌ها خود را حامی و علاقه‌مند به حوزه کارآمدی و اطلاع‌رسانی و برخورد با مفاسد و سوءمدیریت‌ها معرفی کرد، اما باید توجه داشت که مجموعه‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی و به ویژه صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت وخیمی را تجربه می‌کنند و باید شریعتمداری در کنار برطرف کردن مشکلات بنگاه کشت و صنعت هفت تپه از هفت تپه‌ای شدن بنگاه‌های تابعه‌اش نیز ممانعت کند.

هزینه سوءمدیریت‌ها در بخش اقتصاد را بخش امنیت و قضایی می‌دهد

در بعد کلان باید توجه داشت مدیرانی که با سوء‌مدیریت خود زمینه تعطیلی یا کاهش ضرفیت تولید اشتغال و ورشکستگی بنگاه‌ها را فراهم می‌آورند در واقع از حوزه اقتصاد برای حوزه امنیت و قضایی هزینه‌تراشی می‌کنند. از این‌رو با آنتی‌ویروس شفافیت باید عرصه را برای هر‌گونه ناکارآمدی در بخش اقتصاد تنگ کرد و به جرئت می‌توان مدعی شد که ایران در شرایط کنونی و تحریم نیز توانایی تقویت تولید ملی، اشتغال و از بین بردن بیکاری و فقر را دارد؛ منتها باید به هجمه‌های انتقادی که بعد از شفاف‌سازی در بنگاه‌های اقتصادی به راه خواهد افتاد تن داد و این مرحله بخشی از دستیابی به پیشرفت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار